Followers

Monday, July 18, 2011

Kaya....Terkaya....

Assalammualaikum....
Apa khabar semua rakan2...moga di petang Isnin ini...  petang yang menggembirakan anda semua....
mengapa tidak... sebagai wanita kita sama2 tumpang gembira dan berbangga dengan rakan kita yang berada di Benua Australia...
Jom kita baca kisah beliau...semoga kejayaan beliau menjadi inspirasi hidup kita...

Bakal Menjadi Wanita Terkaya di Dunia


Gina Rinehart, kepala Hancock Prospecting (www.news.com.au)

VIVANews - Seorang wanita pengusaha bijih besi di Australia dikatakan akan menjadi wanita terkaya di seluruh dunia. Keuntungan di tiga projek perlombongannya dikatakan akan mengatasi beberapa perusahaan lombong bijih besi ternama di bidang ini.

Dipetik dari laman News.com.au, Jumaat, 24 Jun 2011, Gina Rinehart, pemimpin perusahaan Hancock Prospecting Australia akan menjadi penguasa di bidang perlombongan bijih besi dunia. Menurut Citigroup, perusahaan lombong yang dipunyai Gina adalah salah satu dari lima perusahaan lombong terbesar dunia.

Selain Hancock Prospecting milik Gina, lima projek lain itu dipegang oleh perusahaan BHP Billiton, Rio Tinto, Xstrata dan AngloAmerican. Semua perusahaan ini dimiliki bersama oleh beberapa orang pemegang saham, namun Hancock Prospecting adalah milik Gina seorang. Sebagai pemilik saham tunggal, Gina bakal mendapat  keuntungan yang luar biasa.Tiga projek perlombongan  tersebut baru akan dimulai pada tahun 2013 dan 2014. Belum lagi dimulai, tiga projek ini telah pun masuk kedalam senarai 10 projek perlombongan terbesar dunia. Dianggarkan hasil yang akan diperolihi melangkau puluhan juta ton bijih besi.

Dengan kekayaan yang sedia ada, wanita berusia 57 tahun ini,adalah wanita pertama terkaya di Australia versi majalah Business Review Weekly (BRW) dengan jumlah kekayaannya AUS$10,3 juta atau lebih kurang RM25.75 juta.Tetapi dengan projek perlombongan ini pula, Citigroup meramalkan keuntungannya akan menjadikan Gina wanita terkaya di planet bumi ini.

Cuteoven: macam mana ye nak jadi seperti beliau....

2 comments:

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Tahniah kepada Gina. Mudah2an akan tiba giliran kita pula kan Puan C.O?... hehehe..

iPai said...

kayo mak cik nie .. hehe