Followers

Friday, December 30, 2011

Macam Nur Kama Dhia

Assalamualaikum...
Lama tak bersiaran, akhirnya hari ni kite kembali lagi. setelah kesihatan kite kembali pulih..... Kali ni kite nak cerita tentang drama Tentang Dhia. bukan mengenai drama tu tetapi spesis dengan drama tu..drama kehidupan yang dilalui oleh sahabat kite lebih kurang sama dengan apa yang dilalui Dhia.



Jom ikuti cerita kite.....

Su dan El belajar disekolah yang sama dan dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga mereka sekelas.
Walaupun mereka sekelas tetapi mereka tidak pernah bertegur sapa kerana El teramat pendiam orangnya dan sentiasa bersendirian, manakala Su pula seorang yang aktif dalam sukan dan aktiviti yang diadakan sekolah.

Dalam diam rupanya EL meminati Su, berbagai cara dia cuba menarik perhatian Su, seperti menjatuhkan pensil, kertas, pemadam atau pencil box. Su akan mengutipnya kerana Su duduk disebelahnya dan mengembalikan pada El. Pada awalnya Su tak kesah, tapi lama kelamaan naik menyampah pulak dan Su juga tak tau yang El meminatinya, maklumlah Su ni ramai peminatnya. Dan ramai jejaka sekolah yang jatuh cinta kat Su...maklumlah dia kan aktif... dah tentu popular kan...

Ditingkatan empat dan lima Su dan El berpindah kelas dan aliran. El masuk aliran sains dan Su kealiran sastera. Dialiran sastera Su bertambah aktif dan sibuk dengan aktiviti disamping menjadi pengawas. Manakala El sibuk dengan buku buku pelajaran namun begitu sentiasa mengawasi Su tanpa pengetahuan Su. Setelah selesai Senior Cambrige El mendapat tawaran belajar ke tingkatan enam diEC dan Su pula ke Teacher's College. Disinilah episod cinta mereka bermula bila Su menerima warkah cinta dari El yang pada mulanya Su terperanjat tapi akhirnya Su membalas cinta El.

El mendapat tawaran belajar keutara Amerika dengan biasiswa 'Colombo Plan', hanya dua orang pelajar Melayu yang dapat biasiswa tersebut pada masa itu. Kritirea untuk mendapatkan biasiswa tersebut mestilah seorang pelajar yang super duper bijak dan pandai. Berangkat lah El kesana, selama lima tahun dia disana. El pulang dan bekerja disebuah pusat pengajian tinggi di Kuala Lumpur. Tak lama kemudian El berkahwin dengan Su yang telah pun menjadi guru di tanah kelahiran dia.

Tak sampai dua tahun mereka berkahwin, El mendapat tawaran sambung belajar ditempat yang sama. Berangkatlah mereka kesana dan Su berhenti kerja walaupun ditentang hebat oleh keluarga Su. Kite tak ingat berapa lama mereka disana, tetapi mereka kembali dengan dua orang anak, seorang lelaki dan seorang perempuan. Hanya dua orang saja anak mereka kerana El tak suka anak ramai dan memaksa Su megikat saluran peranakan, mengikut Su hidup mereka aman damai disana dan begitu bahagia. Dan Su pula rajin mencari duit selain mereka terlalu berjimat.

Kembali ke Malaysia, mereka menetap di Kuala Lumpur kerana El bekerja ditempat yang sama dan mereka membeli rumah berhampiran tempat kerja El. Disinilah bermulanya kisah duka hidup Su dari angkara keluara El, mereka begitu mencemburui kesenangan hidup Su terutama adik beradik perempuan El.
El ni anak yang kelima, ada seorang abang dan tiga kakak diatasnya, tiga adik perempuan dan tiga adik lelaki dibawahnya, ayahnya seorang petani.Pada awalnya El tak mendengar hasutan adik beradiknya tapi lama kelamaan dia berubah juga terutama cerita yang dibawa oleh adik lelaki kedua bongsu. Akhirnya hubungan Su dan El bertambah renggang, El semakin jarang balek kerumah, adakalanya sampai berminggu tak balek Su tak tau kemana dia pergi.

Sudahlah jarang balek, malahan Su dan anak lelaki mereka sering ditengking herdik dan dipukul yang mana selama ini El tak pernah berkelakuan begitu.  Menurut Su bukan semua ipar ipar dia jahat, hanya seorang kakak, dua orang adik perempuan dan adik lelaki kedua bongsu El. Hidup Su semakin tertekan dengan bermacam macam perkara pelik berlaku bila El tiada dirumah. Pernah kata Su bila bangun tidor pagi terdapat bangkai burung merpati didepan pintu bilik dia, macam mana burung tu boleh masuk sedangkan tak ada ruang untuk masuk dan hanya Su dan anak2 kat rumah.

Hampir sepuluh tahun Su hidup begitu, sendirian membesarkan anak anak dia, ada suami pun macam tak ada suami. Akhirnya pada tahun kesebelas El kena berpindah keselatan tanah air, dia membeli rumah ditempat baru kemudian membawa Su dan anak anak kesana. Disini hidup Su bertambah malang, El hanya balek sehari seminggu itupun balek pukul sebelas malam pagi subuh dah pergi. Mereka sekeluarga bertambah renggang, anak anak Su cukup benci dengan keluarga El, Su pula selalu sakit. Su heran bila kedoktor, doktor kata tak sakit, tapi dia memang sakit. El pernah kata dia tak suka tengok Su kerana muka Su berkedut macam perempuan tua umur 100 tahun.

Akhirnya adik Su membawa dia berubat, disinilah baru terbongkar segala-galanya, keluarga El berusaha untuk menghapuskan hidup Su. Tetapi Allah maha kaya kan, apa yang mereka rancangkan tidak berjaya. Setelah anak anak Su belajar di universiti, tinggallah Su sendirian dirumah, bila malam Su selalu terdengar orang berjalan kat tingkat atas padahal tak ada sesiapa pun. Su memang dah lama tak tidur di master bedroom kat atas, dia lebih suka tidur diruang tamu. Ada kalanya Su nampak anak kucing diruang makan padahal Su tak membela kucing. Adakalanya bila Su sedar tengah malam nampak macam suaminya berdiri tinggi sampai kebumbung. Kadang kala bunyi orang buka pintu depan tapi bila Su jengok kat tingkap tak ada orang dan macam macam lagi benda pelik.

Boleh bayangkan kalau kite dah lama lari... itulah yang selalu kita cakap kat Su.Tetapi Su cukup tabah menghadapi dugaan hidup demi anak yang masih belajar. Apa yang kite tau Su sentiasa puasa dari hari isnin hingga khamis disamping solat, mengaji, solat tahajud tak tinggal. Hidup Su hanya dirumah membelai rumah dan kereta El yang lima biji tu, tanpa kawan tanpa saudara mara kerana El tak benarkan. Semasa bapa Su meninggal pun Su tak balek kerana El ada dirumah masa tu. nak jumpa Su pun terpaksa curik curik jangan sampai El tau, nanti kesian Su kena pukul. Itulah kali terakhir kite jumpa dengan Su pada tahun 1994 selepas tu tak pernah lagi dengar cerita dan kesah hidup dia.

Lima tahun lepas kite dikejutkan dengan berita yang Su telah melarikan diri dari rumah tanpa dapat dikesan oleh El. Puas El mencari dirumah ahli keluarga Su, tapi sorang pun tak tau kemana Su pergi, kite dapat tau pun dari adik Su. Baru El sedar kehadiran Su setelah berpuluh tahun menganiaya hidup Su, dibiarkan Su ibarat tunggul hanyut. Dan akhirnya mereka bercerai dalam usia 62 tahun, dan El berkahwin semula dengan perempuan Kelantan yang punya anak dara tiga orang. Hingga kini tak tau dimana Su berada samaada didalam negeri atau diluar negeri.

* Begitulah akhirnya hidup Su, sebenarnya Su memang isteri yang taat dan patuh pada suami tapi disebabkan setiap malam Su diganggu oleh jelmaan El yang cuba merogol dia, mungkin itu sebabnya Su melarikan diri dari El. Bukan saja diri Su malahan anak perempuan Su pun nak dirogol oleh jelmaan El. Semuga Su bahagia dan sentiasa dilindungi Allah...Amin



















Saturday, December 10, 2011

Berhati Hati...Jangan Kena Sembelih!!!

Assalamualaikum.
Kisah yang berlaku di Lebuhraya yang patut dikongsi bersama...berhati hati dengan orang yang cuba nak tolong kita dan pastikan bantuan yang datang dengan kereta yang bertulis plusronda.

Ni kisah kena sembelih di lebuh raya. Tukang sembelih tak tanya hang parti apa, ugama apa, bangsa apa. Kerja depa hanyalah sembelih kita, la'nat Allah s.w.t. ke atas mereka.

Baru-baru ni, dalam perjalanan dengan kereta pinjam melalui lebuh raya utara selatan nak ke Melaka hantar anak saya mengaji di sana, tiba-tiba temperature kereta naik. Dalam ketakutan dan panik, saya terus berhentikan kereta di tepi jalan - beberapa kilometer sebelum exit Senawang.


Apa aku nak buat, aku bukan reti apa fasal kereta. Saya hanya berharap bantuan pihak PLUS. Tiba-tiba sebuah kereta berhenti, datang dua orang budak muda Hindu memakai uniform yang tertulis Plus Line (kami orang utara kalau India tu kami panggil Hindu). Saya ingat orang PLUSLine.


Saya pun memberi keizinan dia memeriksa kereta pinjam tu. Dia kata kalau repair tak banyak. "RM70 saja," kata dia. Dia kata kereta tu masih boleh dibawa untuk dibaiki. Dalam keadan panik sebab dalam kereta tu juga ada isteri saya, anak saya yang nak balik mengaji ke Melaka dan kakak dia yang juga mengejar waktu sebab dia ada kerja dan lebih dari itu, sebab saya masih menyangka budak-budak Hindu tu dari bantuan PLUSLine macam yang gambar di bawah tu, saya lalu bersetuju


Saya mula terasa saya kena tipu bila saya sampai ke bengkel tu. Di bengkel itu, ada seorang lagi Hindu. Dia check kereta tu, dia kata kena RM250. Saya dah mula rasa mesti saya kena sembelih. Yang saya terasa sangat saya akan kena sembelih ialah apabila mengenangkan uniform yang misleading yang dipakai oleh Hindu-Hindu tu.


Oleh kerana hari dah malam, kami anak beranak balik ke Kuala Lumpur dengan komuter.


Esoknya, bila saya pergi ke bengkel itu balik, sahih la saya kena sembelih. Dalam hati, saya hanya meminta Allah s.w.t. la'natkan Hindu-Hindu tu. Tanya punya tanya, dia mula bohong demi bohong dan mendakwa kos untuk diperbaiki ialah lebih RM2,300. Apa saya nak buat. Bahagian depan kereta tu depa dah barai habis. Saya tak ada pilihan.


Sehari lepas tu bila saya hubungi, Hindu tu kata RM2,500 pulak. Memang kena sembelih. Saya marah setakat boleh kat dia. Takat tu ja la yang saya boleh buat. Kereta tu setan-setan tu dah barai habis. Bila saya kata "awak betul-betul potong kepala", dia jawab, "jangan cakap itu macam la, pacik..."


Saya tulis semua ni supaya orang lain tak kena sembelih seperti saya, tak kira la hampa parti apa pun, bangsa apa pun. Kalau Hindu baca posting ni, jangan tuduh aku racist sebab dok sebut Hindu, Hindu. Dah Hindu yang sembelih aku, aku sebut Hindu la.


Saudara kepada kawan saya kena tipu dengan Cina Muslim bila kereta dia breakdown dekat Tanjung Malim. Saudara kawan saya tu kata kat kawan saya, "insya Allah tak tipu, bengkel tu Cina Muslim punya". Kawan saya jawab, "Cina Muslim ka, Melayu Muslim ka..."


Kepada semua, jangan percaya orang yang pakai uniform Plus Line ka, kepala bapak dia ka melainkan kalau yang nak membantu tu datang menggunakan kereta rasmi PLUS. Bantuan PLUS datang dengan kereta yang ada tulis PLUS macam di atas tu. Saya terlepas pandang benda tu masa tengah panik hari tu.


Dah la kereta pinjam, bila kena sembelih sampai RM2,500, mana aku ada duit. Pinjam lagi. Macam mana nak bayar balik pinjaman tu, sendiri kena fikir la. Mampoih bila kena sembelih lagu tu! Mampoih!


Kalau blogger lain baca posting ni, tolong copy paste dan pakat-pakat bubuh kat blog hampa posting ni supaya orang lain tak kena tipu macam aku.

Kredit to penarikbeca.blogspot.com

Wednesday, December 7, 2011

Donut Keledek

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Keenakan dan kegebuan Donut memang tidak dapat dinafikan...bila kita dapat buat gebu terasa amat seronok tapi bila bantat...aaii rasa nak baling aje ke dinding...marahh...rasa nak menangis pun ada....
tapi kenalah reda kannn...cari dimana silapnya....

Kali ni kite nak kongsi Donut Keledek yang kite dapat resepinya dari blog Mas Duniaku...tqvm Mas..


Donut Keledek

Sumber : Kak Nor
Resepi: Mas Duniaku
Bahan :
• 500 gram tepung gandum
• 200 gram keledek yang telah direbus dan dilenyek
• 4 sudu besar susu tepung - tak letak -kite pun tak letak(CO)
• 1 biji telur - dipukul sedikit
• 200 ml air suam - k.nor lebihkan air sbb guna 1bj telur jer Mas guna susu segar suam(ikut Mas-CO)
• 3 sudu besar marjerin
• 3 sudu besar gula - gula dikurangkan sket sbb keledek dah ada rasa manis
• 3 sudu kecil yis
Caranya :
1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut keledek bersama serbuk gula . Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..











Friday, December 2, 2011

Dimana Matahati 1

pic. from google

Pagi yang cerah memeriahkan suasana alam, matahari memancar terang tanpa awan yang ingin menutupinya. Kampong Indah terasa sunyi, sunyi bila anak anak sudah ke sekolah dan yang dewasanya pergi bekerja mencari rezeki untuk diri dan keluarga. Kebanyakkan yang tinggal di kampong ini adalah guru guru yang mengajar di sekitar bandar dan kampong di daerah ini . Ada juga bekerja di  kebun sendiri, ada yang mengambil upah membersihkan kebun orang, ada yang berniaga kedai makan, ada yang bekerja kerajaan, ada yang mengambil upah menjahit baju dan ada yang melongo sahaja. Macam macam perangai masyarakat kampong ni, tetapi ibu tak rajin bercampur dengan orang kampong, bukan sombong tetapi malas dan banyak kerja.

Setelah siap membasuh kain dan menyidainya, ibu mengambil penyapu dan tajak* lalu menajak rumput dihalaman rumah. Begitu tekun ibu menjalankan kerjanya tanpa sedar ada orang lalu didepan rumah dia.  Memang rumah ibu hampir dengan jalan, sesiapa yang ada didepan akan kenal orang yang melalui jalan tersebut.

'Menajak ke Cek Minah?' tegur Cikgu Esa pada ibu.

'Iye...dari mana Cikgu?'

'Dari Simpang beli barang sikit?' jawab Cikgu Esa, berhenti sebentar nak bersembang dengan ibu. Dari masa dia kerja lagi, kemana-mana hanya dengan basikal hinggalah dia pencen masih lagi berbasikal.

'Nak masak apa?'

'Entah Nun dengan Leha tu tak tau aku...aku pakai beli aje...engkau dah masak ke?'tanya Cikgu Esa lagi. Memang dah jadi tradisi Cikgu Esa akan masak banyak satu satu lauk yang di masak di sebabkan adik beradik dia akan datang makan setiap hari. Kakak dia Cek Mejah dan suami Pakcik Embok Lauk(tak tau nama sebenar)  yang tinggal sebelah rumah, Long Tina dan suami Paklong Rahmat yang tinggal di hilir berhampiran rumah emak dan Ngah yang tinggal dengan dia.Dalam keluarga hanya Cikgu Esa yang bekerja dengan kerajaan, Cek Mejah dan suami hanya menoreh getah dan Long Tina  mengambil upah kopek pinang muda. Selalu juga anak ibu yang tua Noriah, mengikut Long Tina mengopek pinang tapi bukan kerja, 'mengacau'.

'Belum...kejap lagi... Apek ikan dah lalu belum? memang ibu setiap hari akan membeli ikan dari Apek ni. Sebut aje ikan apa yang di kehendaki pasti Apek akan membawanya. Bukan saja ibu malahan sebahagian besar orang kampung akan berlanggan ikan dengan Apek ni termasuklah Cikgu Esa. Apek ikan akan pusing keliling kampong dengan basikalnya.

'Belum...Apek ikan lambat..tengah hari baru sampai... tak pelah Minah...aku balek dulu.' jawab Cikgu Esa...lalu mengayuh basikalnya pergi.

Ibu melengong sambil memerhatikan Cikgu Esa pergi, kawan baik abah dari muda hingga kini. Bertahun mereka mengajar di sekolah yang sama, sejak abah mula mengajar hinggalah Cikgu Esa pencen dan abah di tukarkan kependalaman. Walaupun abah jauh lebih muda dari dia namun keakraban mereka tidak dapat di pertikaikan, kemana pergi berdua, baik pergi mengajar atau menge'teh' di Simpang sambil berbasikal, abah pun hanya memiliki basikal aje. Bila di ajukan kenapa abah tak nak beli motor atau kereta, abah akan menjawab banyak burok dari baiknya... banyak belanja.

Semasa mengajar di pendalaman ni  pun abah hanya berbasikal, pergi di awal pagi yang masih gelap dan balek setelah zohor hampir menghilang. Abah akan singgah di surau untuk solat zohor dan bila hujan turun, maklumlah abah ikut jalan 'short cut' jalan benteng tali air. Jalannya tidak bertar, bila panas berdebu dan bila hujan berselut, kiri kanan jalan hanya semak samun. Rumah orang agak jauh di antara satu sama lain, demi tugas abah gagahkan juga.Begitulah rutin hidup abah sehari-hari, hampir dua tahun abah di sekolah tersebut, hinggalah abah jatuh sakit.

Ibu tersedar dari lengongan yang panjang, lalu menyimpan tajak dan penyapu yang tidak sempat di gunakan tadi. Sambil tu ibu mengintai jam di dinding dari tingkap dapur, dah hampir pukul sebelas pagi. Belum sempat ibu masok kedalam rumah, kedengaran bunyi loceng basikal, krinngg kringgg kringgg. Hah Apek ikan dah datang, bisik ibu dalam hati.

'Ikan ape Pek?' belum sempat lagi Apek tu turun dari basikalnya, ibu dah menyoal.

'Tinggat ikan tenggili....cencalu dengan gelama'. jawab Apek dengan pelat.

'Bagi lah gelama dua kilo'. ujar ibu.Ibu memang suka ikan gelama, kalau ada macam-macam cara ibu masak.

'Gelama ..tenggili tatak mau ke'. tanya Apek sambil mengambil dacing lalu di sangkutkan di bakul ikan, kemudian dia membungkus dan menimbang ikan, lalu di berikan pada ibu.

'Tak mau la... esok aje...ha jangan lupa Pek..esok bawak sekali ikan kembong ye'. jawab ibu

'Hah' jawab Apek sepatah lalu pergi.

Ibu masuk kedapur, meletakkan ikan di sinki lalu ke rak pinggan di  tepi pintu mengambil papan pemotong dan mangkok plastik. Habis menyiang dan membersihkan ikan, ibu menggaulkan ikan dengan kunyit dan garam lalu ibu biarkan ikan untuk diperap. Ibu naik keatas rumah untuk mengambil tuala dan kain batik lalu kebilek air untuk mandi. Selesai membersihkan diri dan berdandan, ibu kedapur semula untuk menggoreng ikan.

Dalam masa menggoreng, ibu sempat merebus keledek yang telah dikopek dan dipotong kecil-kecil, untuk dimasak dengan daun pucuk manis. Ibu bubuh sedikit ikan bilis, sedikit belacan, hirisan bawang merah dan bawang putih dan sedikit garam kedalam rebusan keledek tadi. Bila dah mendideh dan keledeknya empok, ibu masukkan daun pucuk manis dan menutup apinya.

Setelah semua ikan habis di goreng, ibu pun menyiapkan bumbu* untuk ikan masak kicap. Anak-anak ibu kecuali Amar,cukup suka dengan ikan masak kicap. Walaupun masakan ibu simple tapi sedap, ibu mengambil sedikit lada hitam, bawang putih, halia di tumbuk halus, bawang besar di hiris bulat setelah dibersihkan. Dengan kuali tadi yang telah ibu kurangkan minyak menggoreng , ibu tumis dulu rempah tumis yang terdiri dari cengkih, buah pelaga (ibu buang isinya), bunga lawang dan kayu manis. Setelah bangkit baunya, barulah ibu masukkan bahan yang di kisar dan di hiris tadi, di kacau supaya tidak hangit, begitu selalu pesan ibu kepada kami. Kemudian barulah masukkan air dan sedikit kicap cap rumah api kacau lagi. Masukkan cuka, baru ibu masukkan separuh ikan goreng, di gaul rata,  lalu di angkat. Masakan kicap ibu, tak kira ikan, ayam atau daging, memang cair kerana ibu tak suka pekat likat dan ibu tak suka kicap manis. Dulu ibu suka gunakan kicap cap rumah api, sekarang ni baru ibu tukar kekicap cap kipas udang.

Apa yang ibu masak, ibu akan lainkan sedikit untuk abah, kerana abah tak suka makan dengan anak-anak, hanya ibu yang akan makan bersama kami anak-anaknya. Setiap kali anak- anak tanya, kenapa abah makan sorang sorang, ibu akan menjawab yang abah tak biasa makan ramai ramai kerana dari kecil abah sering sendirian.Entahlah betul atau tidak jawapan ibu tu, tak taulah.

Setelah siap menghidang, ibu terus kebilek air mengambil uduk kerana waktu zohor semakin hampir. Kemudian ibu terus ke bilek ibu di atas, membentang sejadah lalu ibu duduk memegang tasbih sambil berzikir.Tepat jam satu setengah kedengaran azan zohor berkumandang dari masjid Simpang, ibu pun terus solat zohor. Begitulah rutin hidup ibu setiap hari, selesai solat dan berdoa, ibu akan berhias menantikan abah dan anak-anaknya balek dari sekolah.

=============
'Assalamualaikum...ibu...ibu...ibu kat mana? teriakan Ome tidak didengar oleh ibu.

'Ibuu...ibuu...ibuu....kat sini rupanya ibu...ingatkan kat rumah....apa yang ibu buat kat sini?' Ome meleteri ibu.

'Hah..terkejut ibu...tak de buat apa-apa, saje aje rimas kat atas tu...' Ibu menjawab leteran Ome. Memang menjadi kebiasaan ibu bila rimas kat atas rumah, dia akan ketepi sungai sebelah tanah ibu. Hilang segala ingatan pada kenangan lama, beterbangan dengan sergahan Ome.

'Kau dari mana Ome?' tanya ibu.

'Dari rumah...saje nak jengok ibu...sapa ada kat rumah bu'.

'Saayah dengan anak-anak dia...Zira pun ada' jawab ibu lagi.

'Ibu..ibu menangis ke?'

'Tak de lah' jawab ibu

'Apa yang ibu fikirkan' tanya Ome lagi.

'Tak de apa yang ibu fikirkan hanya teringatkan Cikgu Esa...lama dah dia meninggalkan kite semua.'

'Iye la bu...muksu Nun, kak Leha...semuanya dah tak de, tinggal anak dia Muna dengan Lela.  Bukan dia orang aje, adek beradek dia pun dah tak ada.' Cikgu Esa mempunyai tiga orang anak, Leha, Muna dan Lela dan seorang anak angkat Hamidah yang tinggal di Kuala Lumpur. Hamidah dah berkahwin dan mempunyai tiga orang anak dua perempuan seorang lelaki, dua anak perempuan dibela oleh Cikgu Esa manakala yang lelaki dibela olehnya.

'Dah tak de orang tua kat kampung ni ...ye bu'. kata Ome lagi.

'Muna pun hanya tinggal dengan anak-anak dia ...suami dia dah ikut prempuan lain...Lela pulak dah kat Kuala Lumpur.... kesian kat Muna..kerja tak ade, harapkan dari upah jahit baju nak membesarkan anak-anak.'

Ome hanya mendiamkan diri, baginya ibu lebih beruntung kerana masih punya pencen aruah abah, bukan saja anak-anak, cucu-cucu ibu malahan cicit-cicit  ibu pun merasa duit pencen aruah abah. Bertuah sungguh hidup ibu, punya pencen, rumah sewa walaupun hanya dua pintu, kebun sawit tujuh ekar dengan anak-anak bagi setiap bulan, cukup mewah buat ibu. Ibu pun bukannya ada anak yang bersekolah lagi cuma Zira, cucu ibu yang dibela dari kecil. Nasib baik ada Zira, dialah tempat ibu mencurahkan kasih dan rindu.

'Amar tak de talipon..bu..lama tak dengar khabar dia.'

'Tak de'. jawab ibu lemah aje suaranya. Rindunya pada Amar tak dapat nak dikatakan, rindu sangat-sangat, hampir lima tahun Amar meninggalkan Malaysia bekerja di negara Arab. Kerana mengejar imbuhan yang besar sanggup Amar tinggalkan ibu tua yang hanya menanti masa menyahut panggilan Ilahi. Kalau Amar selalu telepon ibu tak apalah juga, ini setahun payah sekali nak telepon, kalau ibu telepon nak cakap dengan Amar, isteri dia yang akan cakap. Itulah yang membuatkan ibu malas nak telepon, mesti tak dapat nak dengar suara Amar, ibu bukan nak dengar suara dia, ibu nak dengar suara Amar. Tapi kenapa Amar susah sangat nak telepon ibu, banyak kerja ke, mahal sangat ke bayaran teleponnya, tak ada duit ke, entahlah malas ibu nak fikir. Masa nak pergi dulu pun Amar tak beritau ibu, isteri dia telepon ibu, tu pun dah nak masuk dalam kapal terbang, sekejap sangat. Sempat ibu tanya mana Amar, dia kata kat sebelah tapi bila ibu nak cakap dengan Amar dia terus matikan telepon.

'Akak tak balek ke bu?'tanya Ome lagi,

'Tak...abang Nan banyak kerja..lagi pun anak-anak dia sekolah.'

'Yuk bu kite masuk...ibu pun belum makan kannn.'

'Lupa pulak, ibu memang belum makan...yuk lah...kite masuk.'

Penafian

Ini berita terbaru (pagi Jumaat ini) yang kite dapat dari Media Kedah, unitmediakedah.blogspot.com. Harap perkara yang berbangkit selesai...dan masyarakat Islam boleh mengambil makanan ini semula..... TQ Media Kedah

Fitnah yang di lakukan pihak tertentu terhadap produk Ramly.
Penafian dari empunya Syarikat Ramly


Kepada
YANG BERKENAAN

PENAFIAN FRANKFURTER BERJENAMA RAMLY MENGANDUNGI DNA PORCINE (KHINZIR)

Perkara di atas adalah dirujuk.

Kami menafikan sama sekali dakwaan tersebut. Tidak pernah dalam amalan pembuatan kami dan perniagaan kami berlaku perkara sebegini. Proses pembuatan kami diselia rapi oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar, JAKIM dan jabatan lain yang berkaitan sebagai mengekalkan prestasi pembekal produk halal (lampiran sijil JPV / surat Pejabat Kesihatan Daerah Kulim).

Saya, Dato’ Haji Ramly Bin Mokni, isteri dan keluarga merupakan pemilik 100% kumpulan syarikat Ramly dan tanda niaga RAMLY, adalah seorang muslim dan amat menitik berat soal hukum halal haram dan perniagaan yang telah bertapak lebih dari 30 tahun serta syarikat ini diurus oleh 1,000 orang kakitangan yang 100% muslim tidak memungkinkan melakukan perkara yang ditegah oleh agama. (lampiran carian syarikat SSM).

Kami juga mempunyai jabatan halal yang diketuai oleh Ustaz Mohamad Rafizie Bin Kastor (berkelulusan dalam bidang syariah dari Universiti Sains Islam Malaysia) dan kami juga telah menubuhkan jawatankuasa halal dalaman yang dianggotai oleh semua jabatan terlibat dalam pemprosesan untuk mengeluarkan produk mengikut standard manual JAKIM (lampiran sijil halal JAKIM / keputusan ujian DNA makmal Technology Park Malaysia Biotech).

Pengguna boleh berhubung terus dengan Bahagian Hub Halal JAKIM ditalian 03-8315 0200 untuk sebarang penjelasan lanjut (jika ada).

Terdapat penggunaan pembungkusan bukan milik Ramly Food Processing Sdn Bhd dengan nombor batch yang tidak tepat, dan perkara ini dalam tindakan polis dan pejabat kesihatan bagi mengenalpasti pihak-pihak yang melakukan sabotaj terhadap produk kami.

Dalam keadaan ini kami memberi amaran terhadap mana-mana pihak yang sedang atau cuba memfitnah terhadap produk dan organisasi Kumpulan Syarikat Ramly supaya memberhentikan perbuatan ini serta merta dan kami tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan sivil atau jenayah fitnah terhadap pihak-pihak yang masih melakukan perbuatan ini.

Sila ambil perhatian tegas mengenainya.

Yang benar,
DATO’ HAJI RAMLY BIN MOKNI
Pengarah Urusan
Kumpulan Syarikat Ramly

Note CO: ALHAMDULILLAH







Aduhhh...Mengapa Ini Terjadi...

Assalamualaikum...

Baru petang tadi beli SOSEJ AYAM RAMLY BURGER dah datang berita yang sungguh tidak disangka-sangka...
Mengapa terjadinya begini....tak tau ke Pak Ramly...benda tu haram....kenapa sanggup buat begitu.....
mengapa sanggup menjual benda haram pada orang Islam....huhuhu.....

Nak beli Brand ape ye lepas ni....

Semasa kite beli BARANGAN RAMLY BURGER di kedai mereka diKG PANDAN bulan lepas, kite ada bertanyakan pada pekerja mereka mengenai kabar2 angin yang mengatakan SYARIKAT RAMLY BURGER telah DIBELI OLEH ORANG CINA....mereka beria ia menafikan...

Tetapi kenapa sekarang lain pulak.....

Kite nak kongsi apa yang baru kite baca di Blog RESEPIRAHSIAKU.COM dari Blog SEDAKA SEJAHTERA...siap dengan bukti buktinya.....

Keluhan dari tuan blog SEDAKA SEJAHTERA.

“BIAR BETUL!!!“ itulah perkataan pertama yang muncul dalam kepala otak aku bila terbaca tentang perkara ini. Syarikat Ramly Burger pun pakai DNA babi gak ker?

Mulanya susah aku nak percaya. Tapi bila lepas teliti surat-surat yang dilampirkan, lidah aku terkelu.

Aduhh…apa nak jadi la dengan dunia ni. Dah takde benda lain ker nak guna, sampai gunababi weyy? Apasal babi ni special sangat yerk? Asyik-asyik babi, babi.babi....

Aku dah lah suka makan hot dog brand Ramly ni…Uweekkk, bile teringat nak termuntah. Nampaknya aku kena buang habis semua stok yang ada kat dalam peti ais tu.

Sila Teliti Surat-surat berikut :




Sekarang, aku nak tuntut pihak Syarikat Ramly Burger untuk beri penjelasan tentang perkara ini. Kalau tak, kami BOIKOT!

Tuesday, November 22, 2011

TAHNIAH PASUKAN MALAYSIA

Assalamualaikum

ALHAMDULILLAH bersyukur kepada ALLAH yang memberikan kemenangan kepada Malaysia.

Sana sini heboh dengan kemenangan pasukan bolasepak Malaysia.....menenggelamkan kemenangan yang lain....tetapi kerana bolasepak adalah IBU segala pingat maka kemenangan amat dinanti...

TAHNIAH HARIMAU MUDA MALAYA
KUKUHKAN CENGKAMAN
TAJAMKAN TARINGAN
MAJU TERUS MAJU

Semoga semangat HARIMAU MUDA MALAYA menjadi inspirasi bagi RAKYAT MALAYSIA agar BERSATU PADU.

Saturday, November 19, 2011

Gempar...Gempar....!!!

Assalamualaikum....

Gempar...gempar....di belakang rumah kita ada kemalangan ngeri... mungkin mati...kite tak pergi... tengok dari rumah aje....

Cepat...Cepat ada orang kemalangan... kat jalan depan masuk Surau Al-Hidayah Taman Dato Ahmad Razali Ampang....banyak darah.....cepat - ada dari orang ramai yang telepon ambulan dan polis....

Tak lama kemudian datanglah ambulan bersama-sama doktor ketempat kemalangan.....

Azan maghrib dah berkumandang barulah polis datang...tapi kite tak ambik gambar polis... 

Yuk tengok gambar2 yg disiarkan....

 Sebelum penggambaran, lengang jalan belakang rumah kite...
 waktu sebelum asar
 lengang...kan depan surau..nampak tak kat dalam pagar ada lori..tu la lori katerer...
mula2 lori keterer tu sampai dulu
 kemudian krew dan pelakon sampai...nampak tak lelaki yang pakai songkok...tu la pelakon nya...
 hujan dah mula turun....
 nak tau siapa pelakon ...Fauzi Nawawi yang pakai songkok tu la dia...kurus aje orangnya...penuh parut kat muka... untuk scene ni aje diulang beberapa kali....susah juga ye jadi pelakon...
 van krew...betul2 depan pintu belakang rumah kite...
 Accident...orang mengerumun.....nampak tak lelaki kat pintu kereta tu...itulah pelakon lelaki...mungkin hero kot..tapi kite tak kenal siapa dia bersama dua pelakon wanita dalam kereta tu...

 mula2 accident mcm ni....tapi tak jadi.... 
 pemandu memperlahankan kereta mereka...
 hingga menyebabkan kesesakan
 tukar posisi kaki bawah kereta...orang semakin ramai dan......
 ambulan pun tiba.....
setelah diterangkan ini hanyalah penggambaran...mereka pun beredar......

Begitulah perihatinnya orang kita, nampak aje kemalangan ngeri terus aje telepon pihak2 berkaitan...petang Khamis malam Jumaat 17/11/2011.

Drama ini akan disiarkan pada Maal Hijrah nanti.

Thursday, November 17, 2011

Rendang Daging Sekilo Bawang Sekilo

Assalamualaikum...
Tertarik hati dengan nama rendang ni ..lalu kite pun masak la....emmm memang sedap, mudah dan murah harga bahannya. Jom singgah ke blog 'the story of amie's little kitchen'..disana lah terjumpanya resepi ni. Kite tak da la ikut semua resepi dia...sebab masa kite nak masak,  kat Max Valu tak da barang tu....Tq Amie..
baru saje ditumis
Zairine sedang mengacau..hehehe
ni la dapur baru kite...bukan nak show off ye...
hampir masak
Zairine bawa bekal kesekolah....
kite pulak tak sabar nak makan..sarapan pagi
emmm sedapppp....once again tqvm Amie

Rendang Daging Sekilo Bawang Sekilo
Amie's little kitchen

Bahannya
1 kg daging (potong kecil-kecil)           
500ml santan cair
250ml santan pekat
1 kg bawang besar (potong kasar-kasar)    -bawang besar merah bukan putih mcm amie guna
15 biji lada merah (potong nipis-nipis)       -kite guna cili kering blender, di Max Valu tak da jual masa tu
7 biji bawang putih (tumbuk)
3cm halia (tumbuk)
5 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
garam & gula
minyak

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi.
2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu.
3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu
4. Bila telah layu masukkan santan cair, tudung kuali.
5.Hendaklah dikacau selalu,agar tidak hangus.
6.Tuangkan santan pekat, gula, garam dan asam jawa.
7. Bila sudah pekat sesuaikan rasanya dan hidangkan.









Tuesday, November 15, 2011

Dimana Matahati

Ibu termenung dianjung rumah termenung dan termenung. Begitulah keadaan ibu sejak Amar pergi dari hidup ibu, ibu bagaikan tidak bernyawa lagi, apa yang ibu tau hanyalah termenung saja. Pagi selepas solat subuh ibu dah duduk dianjung, tanpa minum pagi ibu dah termenung. Bila azan zohor berkumandang barulah ibu bangun menuju kebilek air, mengambil uduk dan menunaikan solat kemudian barulah ibu makan.

Selepas makan ibu akan duduk dianjung lagi hinggalah kewaktu Asar, selepas solat Asar ibu akan duduk lagi dianjung sampailah waktu Magrib, begitulah rutin hidup ibu setiap hari. Sikap ibu yang begitu bagaikan hanya Amar sahaja anak dia, tidakkah ibu terfikir akan perasaan anak anak ibu yang lain. apakah anak anak ibu yang lain tidak berkecil hati dengan sikap ibu yang sentiasa melebihkan Amar dalam hidup dia.

'Assalamualaikum... buat apa tu Cek Minah?'

'Hiss..engkau ni Kiah...buat aku terkejut aja' Waalaikumussallam..'

'Apa yang Cek Minah menungkan ni....ingatkan Amar ye...'

'Entahlah Kiah...hati aku ni asyek teringatkan dia aja...'

'Sudah sudahlah tu Cek Minah... janganlah diingatkan orang yang dah pergi jauh tu... doakanlah agar dia bahagia disana...'

'Bukan aku tak doakan dia Kiah...setiap saat aku berdoa agar dia sekeluarga selamat....tapi aku sedih....kenapa dia buat begini kat aku...aku tak pernah masuk campur hal rumahtangga dia....aku tak pernah kacau anak bini dia...malahan kalau dia balek sini pun aku tak pernah suroh bini dia masak...sanggup aku suroh  Ome datang masak...'

'Ialah Cek Minah...kita ni siapa....isteri dia siapa...takkan sama dengan kita .... maklumlah orang kota'

'Tapi Kiah...bini dia kan anak ustazah....bapak dia pulak Pengarah badan berkanun kerajaan... takkan lah tak terfikir ..... apa hukumnya dia memisahkan anak dengan ibu....'

'Itu kata kita Cek Minah... kalau dia berfikir begitu ... dia takkan buat punya...'

'Entahlah Kiah...aku selalu terfikir apa salah aku pada dia orang...'

'Cek Minah tak salah apa apa....dahlah jangan fikirkan mereka... oklah Cek Minah saya nak balek dulu lah...hari dah nak gelap ni...nanti bermalam pulak saya disini...hehehe...'

'Kamu ni Kiah ada ada saja nak buat aku ketawa...'

'Ok Cek Minah saya balek dulu.... jumpa lagi ....lain kali kita sembang lagi ye...selamat malam...'

'Selamat Malam'

Demam Peperiksaan

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum

Belum terlambat rasanya nak ucapkan 'Selamat Menempuh Alam Peperiksaan' semoga pelajar pelajar yang menghadiri peperiksaan SPM dan STPM telah bersedia dengan jawapan bagi semua soalan yang diberikan.

Hari Ahad hari tu kite dapat sms dari anak saudara yang akan menduduki peperiksaan SPM. Ira n Shafiq dua saudara sepupu yang mohon didoakan kejayaan mereka agar mudah menjawab semua soalan. Dengan senang hati kite mendoakan mereka berdua dan semua pelajar agar berjaya....

Jangan lupa baca Bismillah dan Selawat Nabi ketika turun dari rumah dan ketika nak menjawab soalan.

Semoga Berjaya!!!

Thursday, November 10, 2011

Mengapa Terjadi Begini !!!

Tadi kite jalan2 kat blog 'sweetlizahanum'... terkedu bila baca apa yang terjadi padanya.. kite ingat kite sorang yang mengalami alam misteri ni, rupa rupanya ada orang lain juga yang terkena..

Alam misteri memang tidak dapat dibuktikan dengan sains dan ilmu kedoktoran juga tidak dapat meng 'diagnose' penyakit yang diidapi. Pergi keperawat tradisional pula berbagai perkara diperkatakan......... Pergi keperawat Islam pula berbagai amalan perlu dilakukan....... Naik buntu fikiran..... nak buat macam mana nak baik kan ... kenalah ikut apa yang disuroh...

Tapi walau macam mana pun kenalah kembali ke ALLAH...kerana dari dia segala yang terjadi dan kepada dialah kita pohon segalanya. Kesabaran diri dan kefahaman dari ahli keluarga amat penting dalam menghadapi alam misteri ini... Kejayaan pasti akan tercapai dengan bantuan ahli keluarga..

Iklan: Minyak Morhabshi

Gunakan minyak ini diseluruh tubuh atau ditempat yang sakit...Insyaallah mujarab.

Monday, November 7, 2011

SPM dan STPM

Assalamualaikum

Masih lagi dalam suasana Hari Raya Aidiladha dan masih ada lagi yang buat korban hari ni...apa apa pun daging korban memang dinanti nantikan  tak kira yang berada atau kurang berada... ialah kannn..daging korban ni bukan hari2 dapat. Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umat Islam.

Peperiksaan SPM dan STPM semakin hampir... kepada mereka yang akan menduduki peperiksaan tu janganlah gabra... tenangkan hati tenangkan fikiran... nasihat kite....banyakkan membaca 'Selawat Nabi' dan mulakan lah dengan BISMILLAH...

Semoga anda semua berjaya...Insyaallah....

Saturday, October 29, 2011

Eei Gediknye

Assalamualaikum

Pagi Sabtu yang terang benderang dengan limpahan cahaya matahari kurniaan ilahi .... membuatkan sikecik ni memejamkan matanye....
silau dengan kilauan nye....getik memang getik.......eeiii geramnye.... ha ha ha bukan lah kilauan matahari tapi kilauan kamera....

Muhammad Aliff Zubaer

Lihat lah dunia ku beraksi........boleh jadi pelakon cilik tak???

Monday, October 24, 2011

Karipap Dan Kopi 'O' Berpisah Tiada

Assalamualaikum



Cehhh tajuk entri kite pagi ni macam 'irama dan lagu' pulak.... tapi kan memang betul makan karipap dengan air kopi.... cukup enak tambah lagi musim hujan.... mak mentua lalu pun tak sedar..hehehe..

Beberapa hari ni masa jejalan keblog rakan2, ternampaklah karipap 'Tun'.... femes betul... hingga mencabar keegoan kite... keegoan apa lagi kalau tak keegoan 'M' kite....penyakit yang kite alami sejak akhir2 ni... penyakit Malas....malas sangat2 nak buat makanan petang atau pagi... nak masak pun malas. Tapi bila nampak karipap ni aii..teruja pulak nak mencuba....cuma kite derhaka aje oleh sebab penyakit tadi...Ape ape pun jom tengok resepi yang diolah sendiri oleh tuan badan. Dan disni kite sertakan resepi asal yang diambil dari blog 'Tun'... tq Tun.


Karipap (resepi Tun)

Bahan2-nya
4 c tepong gandum             (1 kilo tepong gandum)
2 tbs margerin                    (1 tin kecil minyak sapi-dicairkan)       
1/2 c oil                              (kite tak guna)
3/4 c air                              (1 cwn air sejuk dari petiais)-tambahkan air jika perlu
1/2 tsp garam

cara-cara:
panaskan margerin + minyak dlm periuk. tutup api.tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti).dh sejuk siket, campur garam n air.Uli-uli.. siap! buleh wat karipap ikot suka inti apa..

Waspada, Waspada, Waspada!!!


Taktik Terbaru Penjenayah

-Untuk maklumat anda. (Sangat Penting!) -

Jika anda melihat seorang lelaki (terutamanya India) yang menunggang motosikal dengan tangan yang berdarah, dia mengetuk tingkap kereta meminta anda untuk berhenti serta merayu untuk beri kertas tisu bagi membersihkan darah mereka apabila anda sedang memandu kereta, -1 MaVellous-

Ingat!!! JANGAN sesekali memberhentikan kereta anda. Walaupun dia cuba merosakkan dan memhimpit kereta anda, JANGAN menghentikan kereta tetapi teruskan memandu ke balai polis yang terdekat.

Taktik jenayah seperti ini telah dilaporkan dalam kira-kira 40 kes di Seremban, K. Lumpur, Shah Alam, P. Jaya dan stesen Polis Daerah Klang Town (sebenarnya di sekitar seluruh negara).

Lelaki-lelaki ini adalah penjenayah samseng terutamanya dari bangsa India, Mereka bekerja dalam kumpulan dan berani untuk melakukan jenayah ini walaupun di kawasan-kawasan sesak yg mana tiada siapa yang akan berani memberhentikan kereta untuk membantu anda.

Tujuan utama taktik kotor ini  adalah untuk merompak anda atau bahkan mereka akan merogol jika anda pemandu wanita memandu berseorangan.


Mohon sebarkan mesej ini kepada orang yang anda sayang

Dari blog Fantasi & realiti, duniaku: tq for sharing

Friday, October 21, 2011

Rakan-rakan Blogger Gathering Day

Assalamualaikum.
Kepada rakan2 blogger yang ingin menyertai jemputan Dr Faiz dan kakcik Seroja silalah keblog beliau untuk buat pengesahan. Disini kite sertakan jemputan dari Dr Faiz

Jemputan Rasmi Majlis Gathering: 23 Oktober 2011



Dengan ini, saya ingin menjemput rakan rakan blogger semua, untuk ramai ramai hadir memeriahkan majlis perjumpaan/gathering yang akan diadakan pada tarikh dan tempat berikut:

23 Oktober 2011, Ahad


Dari jam 2pm - 7pm


Bertempat di rumah kakcik Seroja, Taman Kencana, Kuala Lumpur


Konsep: Pot luck


Sila ke Blog KakcikSeroja untuk melihat peta.
Untuk solat semua, jangan risau, rumah kakcik Seroja dekat dengan surau.
Semua dijemput hadir.
Di harap rakan rakan boleh beri pengesahan kehadiran samada melalui blog saya, atau blog kakcik Seroja.Tiada tarikh tutup pengesahan, sebab anda semua pasti perlu susun jadual masing masing. Cuma diharap boleh sahkan tidak terlalu lewat dari tarikh perjumpaan, 23 Oktober 2011.
Mungkin juga boleh war war kan nak bawa apa sempena pot luck ini ..hehehe..
Supaya dapat variety of foods :)
Macam Bujal, contohnya ..dia dah cop nak bawak spaghetti...ekekeke..

Saturday, October 1, 2011

Bidadari Ohh Bidadari!!!

Assalamualaikum.
Tajuk entri hari ni .... tajuk yang amat digemari oleh kaum adam tentunye dan sememang nye ditunggu tunggu oleh mereka.
Tetapi adakah semua mereka layak mendapatnye???  He he he he he....... janganlah mengharap sangat kerana orang yang layak adalah seperti orang yang dalam cerite dibawah ini... Jom baca......

Bersanding dengan Bidadari

gambar dari google

Diceritakan dari Abdul Wahid bin Zaid yang berkata: Dahulu aku pernah naik sebuah perahu. Tiba-tiba bertiuplah angin ribut, sehingga kami semua terdampar di sebuah pulau. Di sana aku sempat menjumpai seorang lelaki penyembah berhala.

Kami kemudian bertanya kepadanya, “Wahai Fulan! Siapakah yang sedang kamu sembah itu?”

Lelaki itu kemudian menunjuk ke sebuah berhala, dan kami kembali bertanya, “Di perahu, kami mempunyai seorang teman yang biasa membuat benda seperti ini (berhala). Akan tetapi, benda ini bukanlah merupakan sembahan sepertimana Tuhan!”

“Lalu, siapa yang kalian sembah?” tanya lelaki penyembah berhala itu.

“Allah,” jawab kami.

“Siapa Allah itu?” tanyanya.

“Zat di mana Arasy-Nya ada di langit, kekuasaan-Nya ada di bumi dan keputusan-Nya berlaku bagi yang masih hidup serta yang telah mati,” jawab kami semua.

“Bagaimana kalian dapat mengenali-Nya?” tanya lelaki itu lagi.

“Tuhan kami telah mengutus seorang utusan yang mulia dan beliaulah yang menerangkan semua itu,” jawab kami.

“Lalu, apa yang dilakukan oleh utusan itu?” tanyanya.

“Beliau telah menyampaikan risalahnya dan kemudian beliau pun wafat,” jawab kami serentak.

“Apakah beliau tidak meninggalkan sebuah bukti kepada kalian?” tanya lelaki penyembah berhala itu.

“Ya, beliau meninggalkan kitab Allah,” jawab kami lagi.

“Tolong perlihatkan kepadaku kitab Allah itu, aku yakin kitab-kitab Allah itu indah sekali,” kata lelaki tadi.

Kami pun mengambilkan sebuah mushaf. Setelah melihatnya, dia berkata, “Aku tidak pernah tahu kitab ini!”

Kami lalu membacakan sebuah surah Al-Qur’an dan ketika kami membacanya, dia pun menangis hingga kami selesai membaca satu surah. Selepas kami membacanya, dia pun berkata, “Sudah selayaknya Pemilik kalam ini tidak diderhakai.”

Akhirnya lelaki penyembah berhala itu pun masuk Islam, dan ikut bersama kami. Kami ajarkan hukum-hukum Islam serta sebahagian surah-surah Al-Qur’an kepadanya.

Saat malam tiba, selepas melakukan solat Isyak, kami merebahkan diri di pembaringan, lelaki itu kemudian berkata, “Wahai saudaraku! Apakah Tuhan yang telah kalian tunjukkan kepadaku ini ketika malam tiba Dia juga tidur?”

“Tidak, wahai hamba Allah! Dia adalah Maha Besar, Maha Berdiri sendiri dan tidak akan pernah tidur,” jawab kami semua.

“Kalau begitu. orang paling buruk adalah kalian semua. Kalian semua tidur, sedang Tuhan kalian tidak pernah tidur,” kata lelaki tadi.

Kami semua kagum oleh kata-katanya itu, maka ketika kami sampai di daerah Ubbadan, hal ini kuberitahukan kepada teman-temanku, “Dia baru saja masuk agama Islam.”

Kami mengumpulkan beberapa keping uang dirham, selanjutnya kami berikan kepadanya. Saat kami serahkan, dia berkata, “Apa ini?”

“Kami berikan ini kepadamu,” jawab kami.

“Laa ilaaha illallaah, kalian telah menunjukkan aku ke sebuah jalan yang selamanya belum pernah kalian lalui. Dahulu aku berada di sebuah jazirah dengan menyembah berhala, tetapi berhala itu tidak pernah membuat aku hidup miskin. Maka sekarang tidak mungkin Tuhan yang aku sembah ini akan membuat aku susah, sedang aku sendiri mengingati-Nya siang dan malam,” kata lelaki itu.

Selang beberapa hari, aku mendapat khabar bahwa lelaki itu menderita sakit parah. Aku datang menjenguk dan bertanya kepadanya, “Adakah yang dapat kubantu untukmu?”

“Yang dapat membantuku adalah orang yang bersama kalian ke jazirah tempat tinggalku,” demikian jawabnya.

Pada saat itu mataku terasa mengantuk sekali hingga akhirnya aku pun tertidur di sisinya. Di dalam tidur aku bermimpi bahawa di makam Ubbadan ada sebuah taman dan di taman itu ada sebuah kubah. Di dalam kubah tersebut ada sebuah pembaringan. Di atasnya duduk seorang bidadari jelita yang belum pernah kulihat sebelumnya.

Gadis itu kemudian berkata, “Demi Allah, aku memohon kepadamu agar dia datang secepatnya. Sungguh, aku telah rindu kepadanya!”

Aku pun terbangun dan ternyata setelah kuamati lelaki itu sudah meninggal dunia. Aku ikut merawat jenazahnya, mulai dari memandikan, mengafani, menyembahyangkan dan seterusnya menguburkannya.

Tengah malam aku bermimpi bertemu dengan lelaki itu, dia berada dalam kubah bersanding dengan bidadari yang kujumpai dalam mimpiku sebelumnya. Aku dengar lelaki itu sedang membaca ayat yang bermaksud: ….sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu; (sambil mengucapkan), “Salamun ‘alaikum bima shabartum (salam sejahtera buat kalian semua atas kesabaran kalian semua).” Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.”
(Ar-Ra’d: 23-24)

Kredit untuk penulis...tak ingat dari mana kite ambil..terima kasih tidak terhingga pada beliau atas tulisan beliau.

Sunday, September 25, 2011

Kematian Yang Di Inginkan

Assalammualaikum semua rakan2 blogger....
bagaimana dengan sambutan puasa dan hari raya anda semua...tentu meriah kan...
tidak dilupakan juga dengan sambutan hari merdeka....

Kini kite kembali semula kealam maya.... setelah sekian lama menghilangkan diri...
berehat menanti siapnya rumah kite.....yang tergendala disebabkan kesilapan teknik.

Apa apa pun kali ini kite datang dengan berita yang amat baik untuk dikongsi bersama... mudah mudahan kite juga akan kembali dalam keadaan yang sama dengan pemuda tersebut...Amin.

Kisah pemuda meninggal dalam khusnul khatimah



Muhammad Huzaifah Bin Muhammad Huzazi
Definisi Khusnul Khatimah = kematian yang baik

Renungan kepada yang masih hidup, sebuah kisah benar yang diceritakan semula..


Pada 4/5/2010 (Selasa Pukul 10.00 pagi) saya dikejutkan dengan satu panggilan memberitahu anak saudara saya (anak abang) talah meninggal dunia kerana mati lemas ketika keluar berdakwah selama 40 hari mengikut Jemaah Tabligh ke pendalaman Sabah. Tempat sebenar kejadian di Daerah Beluran, lebih kuran 21/2 jam perjalanan ke Bandar Sandakan. Remaja ini bernama Muhammad Huzaifah Bin Muhammad Huzazi. Berumur 21 tahun. Pelajar Ijazah Teknologi Alam Sekitar, Universiti Malaysia Terengganu.

Kami berusaha membawa balik ke rumahnya di Sabak Bernam secepat mungkin. Namun kerana peraturan dan dokumentasi, jenazah hanya berjaya di bawa balik pada keesokan harinya. Tiba di Masjid Sri Petaling sebaik sahaja solat Asar berakhir.

Sebaik sahaja kain kapan di buka saya melihat wajahnya seperti sedang tidur tanpa menunjukkan kulit pucat dan kaku seperti kebiasaan mayat. Saya teringat beberapa hadis yang memberikan tanda-tanda orang yang mati dalam keadaan baik(Husnul khatimah).

Antaranya dahi berpeluh. Saya cuba mengusap dahi dan mukanya memang terasa berpeluh dan lembab. Darah juga masih mengalir segar. Ketika saya cuba menggantikan kapas di mulutnya kerana kapas tersebut telah penuh dengan darah, saya terkejut kerana darah segar merah masih keluar dari mulutnya dan mengenai kapas baru. Saya menyangkakan
dia seperti masih hidup. Ramai jemaah selepas solat asar juga bertanya adakah benar dia sudah mati kerana nampak seperti sedang tidur.

Ketika ibunya ingin menciumnya untuk kali terakhir, ibunya tertekan dadanya. Sekali lagi darah merah cair keluar dari mulutnya. Mengikut kelaziman, selepas hampir 2 hari dan disimpan didalam peti ais jenazah ketika menunggu untuk dihantar pulang, sudah tentu mayat menjadi beku dan pucat. Darah pun sudah tentu telah menjadi beku dan mati.

Namun kebesaran Allah s.w.t dan janjinya memang benar. Ketika manusia berlumba-lumba mengejar keduniaan, masih kedapatan manusia-manusia yang terpilih untuk mati syahid.

Saya terpanggil menulis dan berkongsi cerita ini kerana dalam keadaan sosial para remaja yang semakin larut dengan budaya barat, marilah kita mengajak diri kita, anak2 dan kaum keluarga untuk kembali kepada ajaran Islam sebenar dan mengamalkan amal-amal Islami secara bersungguh-sungguh. Mudah-mudahan suatu hari nanti kita akan TERPILIH dalam golongan orang-orang yang mati syahid di jalan Allah s.w.t.

Mengikut Ayahnya, Ayah angkatnya dan rakan2 universitinya, Huzaifah ini seorang remaja sangat berakhlak. Setiap masa terluang dihabiskan dengan berkunjung ke masjid dan surau bagi menunaikan ibadah dan kerja-kerja agama.

Malahan sebahagian wang pinjamannya PTPTN; selain dari untuk yuran pengajian, digunakan untuk dakwah dan kerja-kerja agama. Malahan beliau beberapa kali memberitahu kepada ayahnya yang setiap kali cuti semester panjang, beliau akan ke Sabah kerana disana terlalu ramai orang sudah tinggal kan Islam (Murtad) dan jika masih Islam pun tapi tiada amalan Islam. Masjid dan surau kosong tiada jemaah.

Ketika selepas sembahyang Subuh hari sebelum beliau meninggal lemas ketika mandi di sungai, beliau telah berpesan kepada rakan-rakannya supaya meneruskan usaha dakwah dan mengembalikan orang-orang yang jauh daripada Islam kepada Islam semula. Amat mengagumkan dan membuatkan saya terasa amat kerdil dan tiada nilai. Semoga roh beliau ditempatkan dalam golongan syuhada sebagaimana yang dijanjikan oleh Allah s.w.t.

PERSOALANNYA, diri kita, keluarga dan anak-anak kita bagaimana? adakah  telah pasti terselamat dari seksa alam akhirat? sama-sama kita renungkan.
** gambar2 diambil ketika jenazah sampai di masjid sri petaling.
wassalam

Jasad yang mati tetapi masih hidup di sisi Rabbnya.
ditulis oleh Abu Jihah

Note: diambil dari www.azrijohan.com...terima kasih atas artikel anda...

Friday, July 22, 2011

Komunis Alaf Baru

Assalamualaikum...
Sempena hari Jumaat yang mulia ini..kite nak kongsi apa yang kite dapati dari blog Cucu Sang Algojo, kite copy sepenuhnya artikel beliau... harapan kite agar pembaca dapat menafaat darinya demi masa depan anak cucu kita dan bangsa Melayu seluruhnya. Marilah sama sama berdoa kehadrat ALLAH S.W.T agar kita sentiasa dibawah perlindungannya...AMIN.

Menentang  Komunis Malaysia Versi Baru

Ramai MELAYU dibunuh komunis, hari ini mereka disanjung.

Secara tiba-tiba banyak cerita zaman komunis yang naik baru-baru ini. Hal RPK yang mengatakan Chin Peng pejuang kemerdekaan, kes perjuangan DAP dan MCA menuntut duit dari British tentang apa yang dikenali sebagai Batang Kali massacre, dan sudah tentu ulasan-ulasan dalam berbagai blog pasal hal ini. Benda ni bukan baru, malahan sesetengah orang macam bekas MP Kampar James Wong Wing-On dari DAP yang bekerja dengan Malaysiakini memang dari dulu sudah beria-ia memperjuangkan komunis dan bermati-matian mempertahankan Parti Komunis Malaya yang banyak membunuh Melayu Perak termasuk Melayu di kawasan Kampar sendiri. Tapi yang paling best dan paling kurang mendapat perhatian adalah aktiviti penjenamaan semula komunis dan Parti Komunis Malaya oleh sekumpulan anak-anak muda di Central Market lebih kurang dua bulan lepas.

Aku sebenarnya tak mahu masuk campur sangat kalau tiba-tiba ramai pulak bebudak Cina dengan India mahupun Melayu sekalipun yang tiba-tiba mahu memperherokan Chin Peng dan geng-geng komunisnya yang di tangan mereka bermandi darah Melayu di samping darah Cina dan India, sambil memperlekehkan dan membaruakan beribu pahlawan negara yang berjuang menjaga keamanan bangsa dan negara dalam pasukan polis dan tentera.

Nak buat macam mana, dah depa nak jadi macam tu, walaupun aku nak sangat tengok budak-budak ni buat pementasan macam ni dalam Bahasa Kebangsaan pulak kat kampung-kampung Melayu kat Sungai Manik ke, Batu Pahat ke, Gerik ke. Mesti orang-orang kampung suka dan teruja tengok show depa. Mesti orang-orang kampung turut menangis kasihan kepada komunis-komunis ini atas kesusahan dan perjuangan mereka.

Apa patutnya tindakan anak cucu mangsa komunis kepada bangsat-bangsat ini?

Amacam FiveArtsCentre, Wong Tay Sy, Grey Yeoh, Norman Teh, Fahmi Fadzil, Janet Moo Tein Ni, Lim Chung Wei, Mislina Mustaffa, Mohammad Hariry, Fahmi Reza, Hari Azizan, chi too, David Xavier, Lau Mengq Yek, Renita Che Wan, Tan Zi Hao, Mark Teh, Amir Muhammad, Azmyl Yunor, Chu Chu Yuan, Hardesh Singh, Imri Nasution, Jerome Kugan, Leow Puay Tin, Azmi Sharom, Mavis Puthucheary, Tricia Yeoh, Marion D'Cruz, Elaine Pedley, Seng Yu Jin, Koh Nguang How, Amanda Low, Anne James, Bryan Chang, Faiqsyazwan Kuhiri, Jo Kukathas, Lew Chee Seong, Kee Thuan Chye, Malik Imtiaz Sarwar, Mislina Mustaffa, Yasmin Ahmad dan geng-geng lain, takkan tak berani kot? Tak pun buat kat dalam kem RAMD ke, PPH ke, Renjer ke.

Baru Berani! Baru Revolusi! Setakat main Bangsar, Brickfield, Bangsar, Brickfield je tak payah la.

Memang sebenarnya aku tak nak masuk campur, walaupun nak kata aku tak kesah tu tipu la. Tapi apa yang aku kesah adalah mana dia penentangan atau penjelasan dari ahli-politik Melayu pasal hal-hal berkaitan penjenamaan semula komunis ni. Yang ada cuma dari bloggers saja. Tahniah kepada Datuk Ron, Jebat Must Die dan Dari Kacamata Melayu kerana memberi penjelasan alternatif anda.
.................................................................
Sebelum apapun, elok kita mengimbau semula sejarah tanah air kita ini.

Satu kekeliruan yang sering ditimbulkan secara sengaja oleh banyak pihak ialah percubaan memaparkan bahawa sejarah tanah air kita ini bermula dari tahun-tahun kemerdekaan sahaja, seolah-olah sengaja mahu membuat anak-anak dan cucu kita malah generasi kita sendiri supaya mempunyai tanggapan bahawa hak kita di bumi ini hanya bermula baru-baru ini sahaja. Satu lagi kekeliruan yang suka ditimbulkan oleh pengacau-pengacau keamanan dan pengkhianat moden berbagai bangsa ini ialah bahawa komunis seperti Chin Peng itu ialah pejuang kebangsaan dan kemerdekaan.


Sebenarnya bumi ini telah lebih seribu tahun dihuni dan diperintah oleh bangsa nusantara, dan selama itu juga-lah telah dikenali sebagai bumi Melayu - Melayu (I-Tsing), Malaiur (Marco Polo), Malaiyur (inskripsi Tanjore-Sanskrit di India), Ma- Li-Yu-R (Yuan Shih/Cina), Mailiur (Siam) dan Malayo (Albuquerque/ Portugis).


Penjajah British hanya datang sebagai sebuah kuasa politik di tanah ini agak lewat iaitu pada tahun 1786, itupun di Pulau Pinang. Di negeri seperti Johor, penjajah British tidak pernah pun memerintah mahupun menguasai tanah itu. Manakala di banyak negeri lain, kehadiran kuasa asing hanyalah terhad kepada beberapa aspek tertentu sahaja. Hanya di negeri-negeri Selat sahaja penguasaan politik oleh British boleh dikatakan mutlak.


Orang Cina dan India pula hanya datang beramai-ramai pada awal abad ke 20, itupun atas kemahuan penjajah British untuk bekerja dalam syarikat perlombongan dan estet mereka dan bukannya atas kemahuan dan jemputan pemilik sebenar tanah air ini, iaitu orang-orang Melayu melalui Raja-Raja Melayu.


Walaupun di awal abad ke-20 ini, jumlah kaum Cina sangat ramai, hingga di sesetengah tanah Melayu seperti di Singapura, Pulau Pinang, Ampang, Taiping dan Lembah Kinta jumlah mereka melampaui rakyat negara ini sendiri iaitu orang Melayu, kaum Cina ini tidak pernah sebenarnya mempunyai apa-apa hak di negara ini. Kedudukan mereka sebenarnya lebih bawah dari kedudukan pendatang-pendatang asing Bangladesh dan Myanmar yang bekerja sebagai buruh binaan dan pelayan restoran dan security guard masa ini. Ini kerana pendatang asing hari ini dijemput oleh tuan tanah dan kerajaan yang berhak, sedangkan orang Cina dan India masa itu dibawa masuk oleh penjajah.


Sebaliknya Orang-orang Cina pendatang ini, yang kebanyakannya dari Wilayah-wilayah Kwangtung dan Fukien, hidup dalam dunia mereka sendiri sebagai sebahagian dari diaspora besar negara asal mereka, iaitu China. Di awal abad ke-20, isu paling besar bagi kaum Cina pendatang ini ialah berkaitan menggulingkan pemerintahan Dinasti Qing (kerajaan Manchu) di negeri China di bawah pimpinan Dr Sun Yat Sen. Dr Sun Yat Sen disokong kuat oleh kumpulan Liga Hung (Hung League) atau juga dikenali sebagai Heaven and Earth Society di China (yang selalu kita tengok dalam filem-filem kung fu lama China). Di Tanah Melayu, Heaven and Earth Society ini dikenali sebagai Ghee Hin, satu nama yang tidak asing lagi bagi mereka yang belajar sejarah.


Apabila Dr Sun Yat Sen berjaya menghancurkan Dinasti Qing pada 1912 dan menubuhkan Kuomintang (KMT), ramai daripada mereka ini juga terlibat menubuhkan cawangan Kuomintang di Tanah Melayu pada 1913 dan bergerak sebagai sebahagian daripada politik tanah Besar China. Apabila komunis mula kuat di China mulai awal tahun 1920-an, ramai kaum Cina di Malaysia juga mula memegang idea komunisme dan menyusup masuk dalam KMT Tanah Melayu di samping bergerak cergas melalui kesatuan-kesatuan sekerja. Pada tahun 1931, iaitu tiga tahun selepas tertubuhnya perang saudara di China antara KMT dan komunis, Parti Komunis Malaya pula ditubuhkan.


Di awal penubuhan rasminya, PKM ini beroperasi memperjuangkan apa yang diarahkan oleh dasar Comintern pada masa itu, iaitu menegakkan negara komunis di negara tempat tinggal masing-masing, walaupun negara itu negara orang dan bukan negara mereka sendiri. Atas sebab ini dan di bawah bimbingan Biro Timur Jauh Parti Komunis Rusia yang beroperasi di Shanghai, PKM menentang British kerana British itu golongan kuasa paksi (Axis) dan bertentangan dengan ideologi mereka.


Apabila Perang Jepun-Cina meletus pada tahun 1937, seluruh diaspora Cina bersatu membenci dan menentang Jepun. Lalu apabila Jepun menyerang Tanah Melayu pada 1941, PKM menentang Jepun secara bawah tanah. Oleh kerana objektif mereka sama dengan British, iaitu ingin menewaskan Jepun, sudah tentu sekali kumpulan Cina ini yang pada masa ini mula dikenali sebagai MPAJA, menerima bantuan British melalui bantuan senjata dan askar Force 136, bak kata pepatah “The enemy of my enemy is my friend”.


Dan apabila Jepun menyerah kalah akibat peristiwa bom atom Hiroshima dan Nagasaki, kaum Cina ini mula keluar dari hutan dan menunjukkan belang sebenar mereka. Tanpa memperdulikan Raja-Raja Melayu dan orang Melayu, mereka mengisytiharkan bahawa Tanah Melayu ini sekarang milik mereka. Di bandar-bandar kecil yang telahpun ditinggalkan sepenuhnya oleh askar Jepun, mereka diarak dan diraikan. Orang-orang Cina membina pintu gerbang dan sepanduk melaungkan kejayaan komunis. Pada masa yang sama mereka mula membunuh ramai orang Melayu. Beribu-ribu orang Melayu dibunuh oleh komunis, hinggalah kedatangan semula British di bawah BMA (British Military Administration).


Apabila British masuk kembali dan enggan menyerahkan Tanah Melayu ke bawah pentadbiran MPAJA, kumpulan Cina ini kembali semula masuk ke hutan dan berperang pula dengan pentadbiran British. Kumpulan KMT pula, yang bila Jepun kalah mula bergaduh semula dengan musuh lama mereka komunis, menubuhkan MCA, dengan seorang kolonel Kuomintang, Tun Henry H.S. Lee menjadi menteri kewangan Malaysia yang pertama.
...........................................................................
Kisah di atas ini sebenarnya satu ringkasan sahaja apa yang berlaku, dan tujuannya hanya satu iaitu untuk menegaskan bahawa CINA KOMUNIS TIDAK PERNAH PADA BILA-BILA MASAPUN MEMPERJUANGKAN KEMERDEKAAN BUMI TANAH MELAYU INI.


Sebaliknya tujuan mereka hanyalah berjuang untuk kepentingan mereka sendiri dan untuk kepentingan Tanah Besar China (bukan kepentingan Tanah Melayu) dan untuk kepentingan ideologi komunis dunia di bawah arahan Comintern. Motif mereka berdasarkan semangat cintakan tanah air China mereka (bukan semangat cintakan Tanah Melayu), semangat marah pada Jepun berikutan events di China (bukan di Tanah Melayu) dan untuk mengambil alih ketuanan dan kuasa di Tanah Melayu. Dan sudah tentu, dari dulu sampai sekarang, mereka memang pandai memutarbelitkan kata-kata (spin) seolah-olah merekalah pejuang, sedangkan sebenarnya mereka hanya pembunuh dan pengkhianat Tanah air ini.


Oleh itu, sesiapa sahaja yang memperjuangkan Chin Peng atau mana-mana komunis dari PKM adalah sama ada bodoh atau cuba untuk menipu. Apapun mereka harus ditentang. Kepada orang-orang Malaysia yang pernah saudara-mara mereka dibunuh dan dizalimi komunis, menjadi tanggungjawab kita semua untuk sama-sama bersuara menentang trend ini yang nampak gayanya semakin menjadi-jadi.


Kepada pemimpin politik Melayu, tidak kira lah dari parti apa, rentikanlah menjadi boneka dan kerbau puak-puak komunis ini. Jangan jadi pengkhianat bangsa zaman moden.


Dan kepada sesiapa yang terbaca artikel ini, sila copy dan pastekan di blog anda dan sebarkan. Sila juga link kan ke blog ini, kerana dalam artikel-artikel seterusnya saya akan terus menulis berkaitan hal-hal sebegini.

Monday, July 18, 2011

Kaya....Terkaya....

Assalammualaikum....
Apa khabar semua rakan2...moga di petang Isnin ini...  petang yang menggembirakan anda semua....
mengapa tidak... sebagai wanita kita sama2 tumpang gembira dan berbangga dengan rakan kita yang berada di Benua Australia...
Jom kita baca kisah beliau...semoga kejayaan beliau menjadi inspirasi hidup kita...

Bakal Menjadi Wanita Terkaya di Dunia


Gina Rinehart, kepala Hancock Prospecting (www.news.com.au)

VIVANews - Seorang wanita pengusaha bijih besi di Australia dikatakan akan menjadi wanita terkaya di seluruh dunia. Keuntungan di tiga projek perlombongannya dikatakan akan mengatasi beberapa perusahaan lombong bijih besi ternama di bidang ini.

Dipetik dari laman News.com.au, Jumaat, 24 Jun 2011, Gina Rinehart, pemimpin perusahaan Hancock Prospecting Australia akan menjadi penguasa di bidang perlombongan bijih besi dunia. Menurut Citigroup, perusahaan lombong yang dipunyai Gina adalah salah satu dari lima perusahaan lombong terbesar dunia.

Selain Hancock Prospecting milik Gina, lima projek lain itu dipegang oleh perusahaan BHP Billiton, Rio Tinto, Xstrata dan AngloAmerican. Semua perusahaan ini dimiliki bersama oleh beberapa orang pemegang saham, namun Hancock Prospecting adalah milik Gina seorang. Sebagai pemilik saham tunggal, Gina bakal mendapat  keuntungan yang luar biasa.Tiga projek perlombongan  tersebut baru akan dimulai pada tahun 2013 dan 2014. Belum lagi dimulai, tiga projek ini telah pun masuk kedalam senarai 10 projek perlombongan terbesar dunia. Dianggarkan hasil yang akan diperolihi melangkau puluhan juta ton bijih besi.

Dengan kekayaan yang sedia ada, wanita berusia 57 tahun ini,adalah wanita pertama terkaya di Australia versi majalah Business Review Weekly (BRW) dengan jumlah kekayaannya AUS$10,3 juta atau lebih kurang RM25.75 juta.Tetapi dengan projek perlombongan ini pula, Citigroup meramalkan keuntungannya akan menjadikan Gina wanita terkaya di planet bumi ini.

Cuteoven: macam mana ye nak jadi seperti beliau....

Wednesday, July 13, 2011

Surah Yassin : Ayat Ke 58

Assalamualaikum....

RAHSIA SURAH YASSIN AYAT KE 58...



Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58
surah tersebut 'SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM' diulang sebanyak
7 kali untuk 7 niat baikmu, Insya Allah dengan izin Yang Maha Esa dan
Maha Kuasa, semua hajatmu akan dikabulkan.

Jika boleh niatkan sebegini:
1) YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku...
2) YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan aku isteri,suami,anak-anak yang soleh dan mencintai Islam...
3) YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan aku rezeki yang berkat,kerja yang baik dan berjaya didunia dan akhirat...
4) YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang aku dapat ini...
5) YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan aku dari sifat khianat dan munafiq dan miskin ...
6) YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan aku dan seluruh umat Muhammad yang beriman kesihatan zahir batin...
7) YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semua hajatku, dan redhaikanlah aku..... AMINnnnn.

Sampaikan dakwah ini kepada sahabat anda tiada kerugian bahkan digalakkan. Ikhlaskanlah hatimu menyampaikan dakwah ini kerana Allah."

Terima kasih pada yang empunya artikel...maaf lupa siapa dia

Monday, July 11, 2011

Al-Quran.

Kenapa Tony Blair Baca Al-Quran Setiap Hari ?


 Assalamualaikum....
Sesuatu yang patut kita kongsi bersama ....dan menjadikannya sebagai amalan kita sehari hari...
diambil dari blog 'ultrasia.blogspot.com.'

Minggu lepas Ustaz Rosli ada memberitahu di dalam kelas pengajian agamanya yang mantan perdana menteri Britain, Tony Blair sekarang nie tengah sibuk dok baca al-Quran setiap hari. Terkejut jugak aku dengar statement macam tu. Yelah, orang non-muslim membaca al-Quran tiap2 hari.So, aku terus search kat internet pasal isu nie. Rupa-rupanya ramai blogger dah tulis pasal isu nie. Agama Islam juga sekarang ini sedang berkembang pesat di Amerika Syarikat dan Eropah. Ini mungkin disebabkan oleh kesan serangan secara haram kerajaan Amerika Syarikat terhadap negara-negara Islam Selepas Peristiwa 9/11. Lagi banyak diorang takluk negara Islam, Lagi ramai rakyat diorang yang masuk Islam. Mungkin inilah yang dikatakan rahmat dari Allah s.w.t.

Ok, berikut adalah petikan yang aku cedok dari kelab greenboc....

Semasa menjawat jawatan Perdana Menteri Britain dan tinggal di Downing Street, Tony Blair dikenal sebagai seorang yang enggan berbicara tentang agama. Namun, sejak bersara pada tahun 2007, Blair menjadi lebih terbuka dalam soal agama dan mengakui kepentingan agama.

Beliau yang memeluk Katolik beberapa bulan sebelum meninggalkan kediaman rasmi Perdana Menteri, kini mengaku membaca al-Quran setiap hari. Menurut Blair, dengan membaca kitab suci Islam -yang diyakini orang Islam sebagai kata-kata yang benar daripada Tuhan (Allah SWT) - memastikan bahawa beliau sentiasa celik-agama.

Dalam sebuah wawancara dengan majalah Observer, yang disiarkan semalam, Blair berkata, "Menjadi celik-agama adalah sesuatu yang penting dalam dunia yang semakin global, itu yang saya yakini," katanya, seperti tersiar dalam DM. "Saya baca al-Quran setiap hari. Sebahagiannya untuk memahami beberapa hal yang terjadi di dunia, namun faktor utama kerana kitab itu (al-Quran) sangat instruktif."

Mantan pemimpin Parti Buruh itu yakin pengetahuannya tentang agama yang ada di dunia akan menguatkan peranan baharunya sebagai utusan Timur Tengah bagi PBB, Amerika Syarikat, Eropah, dan Rusia. Peranan Blair ini bertujuan mencari penyelesaian konflik antara Palestine dengan Israel.

Blair sebelum ini memuji Islam sebagai agama yang 'indah' dan menyatakan bahawa Nabi Muhammad adalah 'penguasa yang beradab'. Pada tahun 2006, beliau memuji al-Quran sebagai 'kitab reformasi', inklusif, meninggikan ilmu pengetahuan dan membenci tahyul. Kitab ini juga mengandungi petunjuk secara praktikal tentang menjalankan urusan perkahwinan dan pemerintahan.

Lauren Booth
 Sebelum ini tersiar cerita tentang adik iparnya, Lauren Booth yang mengejutkan dunia dengan pengumumannya memeluk Islam setelah mengalami 'pengalaman spiritual' ketika melawat sebuah tempat suci di Iran. –VIVAnews

p/s: mudah-mudahan Allah beri petunjuk untuk si Tony Blair ni, Insyaallah...

cuteoven: Amin....tq ultrasia atas kesudian berkongsi maklumat...