Followers

Friday, March 11, 2011

Ikan Goreng Lilian

Alamak kenapa la malas sesangat nak masak...inila malas tahap gaban... masak pun yg paling2 simple...
Jom join kite makan ikan besar ni ...ikan ni memang besar...hanya beli 2 ketul ni aje... harganye mak datuk tak payah cakap...kalau beli kat pasar borong Selangor boleh dapat sekor ikan yg 2 kilo...nie beli kat Max Value kat rumah kite...kat belakang Petronas depan KLinternational school tu terpaksa la angkut balek... dah nak makan nak buat cam mana....

Ikan Goreng Lilian
bahan2nya
2 ketul ikan jenahak - cuci bersih, digaulkan garam kunyit lalu digoreng agak garing...jgn garing sangat
3 biji cili merah- dihiris
2 biji cili padi - hiris kalau nak pedas boleh tambah lagi
1 biji bawang besar - dimayang
3 biji bawang putih - dihiris halus
1 in halia - dimayang halus
sedikit air asam jawa, garam dan gula

Cara2nya :- Panaskan sedikit minyak dikuali boleh juga diambil minyak bekas menggoreng ikan tadi. Tumis bahan2 yang dihiris tadi hingga berbau wangi. Masukkan air asam jawa....kacau rata dan rasalah masam, manis dan masinnya....setelah tu tuangkan atas ikan tadi....makan dengan nasi panas2...huuh

3 comments:

Mommy Fara said...

amboi, sedap nie....mkn dgn nasi panas...alahai! berselera!

Mama Hanim said...

sedap tu..yummy.
Cek Nuffnang Dh Sampai.. Jom Gi Bank In Lah..

CuteOven said...

memang sedap....biar basah2 sikit..lupa pulak nak tulis bubuh sedikit air...kalau ada sambal belacan lagilah sedap...