Followers

Tuesday, June 1, 2010

Udang Masak Lemak Sayur Campur

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh......beberapa hari tak update blog...merajuk ngan internet..sekejap ada sekejap tak ada mcm biskut pulak. Dapat berkunjung rumah sahabat tapi tak dapat nak sembang sembang.....lpas tu hilang...hai...

Hari minggu yang lalu kite masak udang masak lemak sayur campur....jom layan...


UDANG MASAK LEMAK SAYUR CAMPUR

BAHAN2NYA
300 gm udang sedang - dibersihkan dan ditoskan
100 gm kacang buncis
1 biji lada banggala (capsicum) merah
1 biji lada banggala (capsicum) kuning
1 biji bawang besar
2 biji tomato
2 biji cili merah
1 peket santan
Garam dan sedikit minyak untuk menumis

Bahan untuk ditumbuk
4 biji bawang merah
2 biji bawang putih
sedikit udang kering
sedikit kunyit hidup atau kunyit serbuk

CARA2NYA
Lada banggala, cili, tomato dan kacang buncis dipotong ikut suka. Bawang besar dipotong empat.  Panaskan minyak dalam periuk,tumis bahan tumbuk hingga garing. Masukkan kesemua sayuran tadi, kacau rata. bila sayuran dah layu masukkan udang dan santan . Kacau selalu agar santan tidak pecah minyak. Tambahkan garam, setelah mendideh dan udang masak, angkat dan hidangkan.

4 comments:

izahdaut said...

woo woo woo.. ni memang best ni..tapi malangnye kat umah ni jarang naik ke dapur udang cam ni..sedap nampak kuahnye tu,dengan manis udang tu..peeh

CuteOven said...

kali ni bawak naik la kedapur udang tu...mesti sedap kan...

Sari Yusa Ibrahim said...

sedap.. sedap.. tengok jer pun dah taw!

MANDALAY said...

I love this pic and the recipe. Unfortunately, being gouty, I need to be careful with the beans and prawns...aw!