Followers

Friday, June 18, 2010

Mikail Pemberi Rezeki

Setelah makan laksa marilah sama2 menghayati artikel yang dipetik dari blog opah… tqvm opah for sharing…

MIKAIL PEMBERI REZEKI

Menyebut tentang rezeki apa yang kita bayangkan selalunya duit dan hubungannya dengan punca rezki tersebut. Rezeki adalah anugerah Allah melalui Malaikat Mikail pemberi rezeki.  Dalam banyak Malaikat, Mikail adalah salah satu di antara empat Malaikat yang menjadi pembesar antara Malaikat. Ia Allah ciptakan sesudah Israfil, dijadikan dari cahaya. Jarak kejadian antara keduanya 500 tahun. Mulai dari kepala hingga kedua telapak kakinya berbulu za'faron. Di atas setiap bulu-bulunya, terdapat muka (wajah) sebanyak satu juta. Setiap satu wajahnya mempunyai satu juta mata.

Tiap-tiap mata sentiasa menangis untuk memohon rahmat bagi orang-orang mukmin yang berdosa. Selain dari berwajah sejuta dia juga memiliki jutaan mulut dan jutaan lidah bermula dari sejuta wajah tadi. Boleh menuturkan jutaan bahasa. Tiap-tiap lisan beristigfar untuk orang-orang mukmin yang berdosa. Kemudian tiap-tiap mata menitiskan air mata tujuh ribu titisan. Setiap titisan air mata itu Allah klonkan ribuan Mikail lagi. Tugas mereka bertasbih sehingga hari qiamat. Mereka dikenali juga sebagai Karuubiyuun. Disamping bertasbih, mereka bertugas sebagai pembantu Malaikat Israfil menjalankan tugas, menurunkan hujan, menjaga tumbuh-tumbuhan membahagi rezeki buah-buahan.  Dari hasil usaha manusialah Allah datangkan rezeki yang dihantar oleh Karuubiyuun.

Disebutkan juga bahawa setiap sesuatu tumbuhan yang berada di laut, dan di bumi Allah utuskan malaikat menjaganya.

Tugas-tugas Lain

Di samping malaikat Mikail bertugas sebagai pembahagi rezeki dan hujan, ia sering mendampingi Malaikat Jibril melaksanakan tugasnya:

a. Waktu Malaikat Jibril menjalankan tugas membelah dada Nabi Muhammad SAW untuk dicuci hatinya kerana akan diisi dengan iman, Islam, yaqin dan sifat-sisat terpuji yang lainnya. Malaikat Mikail ketika itu, ia berulang alik mengambil air Alkausar/air zam-zam untuk mencuci hati Nabi Muhammad SAW.

b. Waktu Nabi Muhammad SAW Israk dan Mikraj Mikail dan Jibrail adalah pengiring Baginda Rasululllah selama dalam perjalanannya.

c. Disebutkan juga bahawasanya Malaikat Mikail juga sebagai pesuruh untuk menyampaikan lembaran kepada Malaikat Maut dari sisi Allah SWT. Dalam lembaran itu tertulis nama orang yang diperintahkan untuk mencabut nyanya, tempatnya dan sebab musabab nyawanya diambil...

"Rujukan Himpunan Kisah Malaikat" Dr. Mardiyah Syamsudin.

1 comment:

Ibu Sayang said...

Salam,

Ibu datang baca sini.