Followers

Sunday, May 16, 2010

Happy Teacher's Day

Assalamualaikum…Selamat Sejahtera
Today is TEACHER’S DAY….
HAPPY TEACHER’S DAY to all the teachers…may ALLAH BLESS YOU

Happy Teacher’s Day to my beloved daughter…Norhezrin(SMKSS Arau Perlis)

Happy Teacher’s Day to my DIL…Suhazarina (SMK Telok Panglima Garang Selangor)

Happy Teacher’s Day to my brother…Abd Shukor (SK Tampok Benut Johor)

HappyTeacher’s Day to my sister….Norazah (SM Aminudin Baki KL)

I would like to share this article with u all… taken from ‘kembara seorang penulis’. Thanks Nik Fauziah-muslimah.blogspot.com for sharing.

Da’ieyah, Murabbiyah dan Mursyidah!

Hmm tengok tajuk entry, bunyinya macam berat kan? Mendengarnya sahaja, pasti ramai yang akan mengatakan bagaimana mungkin untuk menjadi da’ieyah, murabbiyah dan mursyidah sedangkan kita bukannya berlatar belakangkan pendidikan agama. Atau tegasnya kita bukan ustaz atau ustazah!

Namun sedar atau tidak, setiap wanita yang melahirkan anak (malah setiap wanita sebenarnya) adalah da’ieyah, murabbiyah dan mursyidah! Dengan kata lain wanita adalah penyampai, pendidik dan penunjuk ajar kepada anak-anaknya (atau anak saudaranya).

Saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang sempat dikutip sewaktu kuliah Zohor, Jumaat 14 Mei 2010, kelas Dr. Robiah K.Hamzah, bersesuaian dengan hari guru yang disambut dalam hari ini (after all we are also teachers in our own ways, right?).

Sebenarnya suka atau tidak, bagi kita yang bergelar ibu, kita sebenarnya menjadi da’ieyah, murabbiyah dan mursyidah kepada anak-anak. Selepas ‘dilantik’ menjadi isteri maka menjadi tanggungjawab kita untuk mempertahankan hak kita sebagai isteri solehah dan kemudiannya menggalas jawatan sebagai ibu solehah.

Dan di sinilah bermulanya tugas kita sebagai da’ieyah, murabbiyah dan mursyidah, untuk melahirkan dan membina anak-anak solehah. Memang menjadi impian setiap pasangan suami isteri untuk mendapat zuriat yang soleh dan solehah, namun apakah bentuk pengisian yang kita berikan kepada anak-anak?

Mengapa tanggungjawab mendidik anak itu terletak di bahu ibu? Bahkan kita sering mendengar ungkapan bahawa ibu adalah madrasah atau sekolah pertama bagi anak. Dengan sifat lembut dan sabar yang dianugerahkan Allah, maka tugas sebagai pendidik, pendakwah dan penunjuk ini sangat sesuai buat mereka.

Apabila disebut murabbiyah atau pendidik, ia bukan sahaja mengajarkan sesuatu ilmu tetapi dalam masa yang sama cuba mendidik rohani, jasmani, fizikal dan mental anak didiknya untuk menghayati dan mengamalkan ilmu yang telah dipelajari supaya mengenal pencipta-Nya. Dengan kata lain ia membangunkan keperibadian, sikap dan tabiat anak didiknya.

Justeru, untuk mengisi keperluan tersebut, sudah semestinya ia memerlukan kepada pengisian ilmu. Ilmu untuk mendidik dan ilmu untuk dipraktikkan. Maka, bertepatanlah dengan hadis bahawa, menuntut ilmu tidak terhenti apabila sudah graduate atau tamat persekolahan sahaja. Proses pembelajaran itu terus berjalan dari dalam buaian hinggalah ke liang lahad – proses yang berterusan sepanjang kehidupan. Barulah dengannya melayakkan kita menjadi seorang mursyidah!

Mengapa kita lihat hari ini, anak-anak tidak mengikut kebaikan yang dibuat oleh ibu bapanya? Contoh biasa, mengapa kita melihat, ibu bapa yang bersolat tetapi anak tidak bersolat? Jawapannya kerana ibu bapa gagal menjadi da’ie, murabbi dan mursyid! Bagaimana kita ingin menjadi pendidik yang berjaya sedangkan kita sendiri gagal menghayati tugas dan tanggungjawab yang terpikul!

Sesungguhnya proses menjadi da’ieyah, murabbiyah dan mursyidah ini memerlukan kita terus menuntut ilmu, dan kemudiannya belajar menjadi pendengar dan sahabat yang baik, mudah didekati, bersifat positif, dapat mendorong ke arah kebaikan dan seterusnya dapat mewariskan ilmu. Melalui proses menimba ilmu, kemudiannya diamalkan dan seterusnya diwariskan, maka akan berjalanlah proses pendidikan.

Semoga kita semua dapat membangunkan jiwa-jiwa murabbi tanpa mengira latar belakang pendidikan kita!

No comments: