Followers

Thursday, May 13, 2010

RENUNGAN

Assalamualaikum…..semoga semuanya didlm perlindungan ALLAH Subhanallahuwataala hendaknya…

HAPPY MOTHER’S DAY, HAPPY TEACHER’S DAY & HAPPY NURSES DAY….to all mothers, teachers and nurses…..you all deserved these special days.

Kepada yg telah Berjaya dlm apa jua bidang yg diceburi…diucapkan tahniah...

Kepada yg belum Berjaya… cubalah berusaha lagi...

Kepada yg tidak Sehat….rajin2lah makan ubat...

Kepada yg mengalami Gundah Gulana…..marilah sama2 menghayati renungan di bawah ini….

Walau apa pun yg dihadapi…..selesaikan lah dgn bijak, tanpa membinasakan diri sendiri & orang di sekeliling ….. usahakanlah sebaik mungkin…semoga berbahagia di dunia dan di akhirat…amin.

Marilah kita sama sama merenung, menghayati dan mengambil iktibar daripada artikel yang diambil dari blog norahah, minta izin yer..Norahah.

BERMOHON HARAP HANYA PADA ALLAH SWT
~ "SESUNGGUHNYA TIAP-TIAP KESUKARAN DI SERTAI KEMUDAHAN"~

Surah Al-Insyirah (Solace~peace in the heart~)
~(kelapangan hati)~

Dengan Nama Allah, Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani.
Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: Dadamu (Wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayat petunjuk)?(1) Dan Kami telah meringankan daripadamu: Bebanmu (menyiarkan Islam); (2) Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)? (3) Dan Kami telah meninggikan bagimu: Sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?(4) Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (5) (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran di sertai kemudahan. (6) Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh) maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), (7) Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).(8)
(Surah Al-Insyirah 94:1-8)

* Apabila semua serba tak kena, dan anda berada dalam keadaan tidak menentu, ingatlah... anda masih boleh berpaling dan bersandar pada DIA YANG SATU.
* Apabila h i d u p di selubungi kegelapan semuanya silap, carilah sinar itu, dari DIA YANG MEMBERI CAHAYA.
* Apabila di belenggu masalah sedangkan tiada sesiapa pun yang mahu mengambil kisah, ingatlah pada DIA YANG MAHA PENGASIH.
* Apabila hati terluka dan kesakitan itu menumbangkan kudratmu, janganlah berputus asa kerana DIA MAHA MELIHAT SEGALA-GALANYA.
* Apabila lemah tidak bermaya sedangkan perjalanan masih jauh perlu diharungi, carilah kekuatan dari DIA YANG MAHA PERKASA.
* Apabila h i d u p ini dirasakan seperti beban, segalanya goyah, bangunkan semula kota semangat itu dengan cekal ,dan ingatlah bahawa itulah IRADATNYA.
* Apabila jalan di depan digelapi mendung sedangkan tiada sesiapa yang sudi meneranginya, carilah jalan yang lurus dari DIA PEMBERI CAHAYA.
* Apabila semua orang di sekeliling tidak mahu mendengar suara dan keluhan mu, jangan kecewa, kerana DIA MAHA PENDENGAR.
* Apabila miskin dan papa, anda terperangkap dalam kesempitan, ingatlah kepada DIA YANG MAHA KAYA.
* Apabila dalam kedukaan sedangkan tiada tempat untuk melarikan diri, mengadulah kepada DIA YANG MAHA ESA.
* Apabila keseorangan dan kedukaan itu seperti tiada penghujungnya, serahkan dirimu kepada DIA.... satu-satunya tempat yang boleh di gantungkan harapan.
* Dan apabila parut lukamu dicederakan lagi, hatimu dicakari kembali, ingatlah bahawa DIA SENTIASA BERSAMA DENGAN ORANG-ORANG YANG SABAR.



B E R U S A H A , B E R D O ' A D A N B E R T A W A K K A L



K E P A D A TUHAN Y A N G M A H A B E R K U A S A,
ALLAH HU RABBI.

4 comments:

Neena said...

I am really touched..setiap permasalahan pasti ada penyelesaiannya. Sometimes lebih mengeluh, menyerah kpd nasib mengatasi penyerahan segalanya kpd Allah Ta'ala, Allah lebih mengetahui buruk baiknya sesuatu yg diberi & belum diberi. Yg penting sentiasa berbaik sangka dgn Allah..yes I must put all my faith on Him..

syalinda johari said...

terasa sedikit tenang baca artikel ni..

Unknown said...

salam pagi jumaat sis maria..wow...info nie membuatkan ayu terharu.....dihargai...

terima kasih,,selamat hari ibu...........

Cute Oven said...

Alhamdulillah....semoga ALLAH merahmati kite semua...amin ya rabbail'alamin